mandag 20. desember 2010

Homo ludens, gutten som aldri blir skikkelig voksen

Naboene mine begynner å bli vant til at hvis de ser noe uvanlig utenfor, så er det ofte jeg som er utøveren. F.eks i fjor sommer da det begynte å drive digre såpebobler med en diameter opptil en meter forbi vinduene.

Jeg hadde nemlig funnet noen sider om gigantbobler på nettet, med interessante superblandinger og verktøy for å lage boblene. Mitt såpebobleverktøy er to skosnorer og et par skistaver, det gir store, flotte bobler.

I år fant jeg ut at Vitensenteret i byen selger en superduper boblemiks i poser som skal blandes ut i vann, bløtt vann (regnvann) er bedre en kalkholdig springvann. Så i et heidundrandes tordenvær var jeg ute og tappet takrenna for vann i bøtter og kar. Og et par dager etter var det nesten vindstille, så da passet det å teste blandinga.

Min nabo Martin Finne tok de morsomme boblebildene, på det i midten kan man faktisk se at ei av boblene sprakk akkurat i samme øyeblikk som bildet ble tatt. Sånt er coolt, det varmer et lekent guttehjerte.

1 kommentar :