torsdag 23. desember 2010

Reparatørene, ikkebelærende barne-TV


Pilt?
Pompel?
Pilt?
Pompel?
Pilt?
Pompel?
Pilt!
Pompel!
Akkurat, nettopp!

Jeg simpelthen elsker denne absurde dukkefilmserien fra NRKs barndom, serien på totalt 5 episoder à 12 minutter ble sendt første gang i 1969. Serien var skrevet og produsert av Bjørg og Arne Mykle som et alternativ til datidens belærende barne-TV. Reperatørene var befriende fri for moral, bortsett fra den om at det er bedre med to reperatører enn med ingen reparatører. Hvor mange ganger jeg har brukt den setningen senere i livet? Maaange.

På universitetene fikk denne serien mange tilhengere, og selv i dag finnes det sære klubber med egen t-skjorte for fansen, "The Pompel and Pilt Generation". Dessverre var denne t-skjorta utsolgt i min størrelse sist jeg sjekket. Så hvis noen av dere lesere kjenner noen som kjenner noen, så gi meg et hint. Det er utgitt en samle-DVD med alle episodene og rikelig med bakgrunnstoff, den har jeg i hvert fall.

Noen påstår at de ble vettskremt av denne serien som barn, synd for dem. For meg er dette favoritten av alt som er laget for barn. Morsomt. Surrealistisk. Genialt.
Les mer om denne serien på http://no.wikipedia.org/wiki/Pompel_og_Pilt

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar