onsdag 22. desember 2010

Utradisjonelle julekort

Hvor mange julekort med nisser, snø, fuglenek og engler har du sett i ditt liv? Sååå mange? Jeg også. Og jeg har ikke noen planer om å fylle verden med flere slike, jeg synes at nok er nok. Så når jeg får spørsmål om å lage julekort og julehilsner, da liker jeg å tenke utradisjonelt. Heldigvis får jeg som oftest lov til det av de som spør meg om hjelp.

Her viser jeg tre eksempler, det øverste laget jeg for borettslaget hvor jeg bor for tre år siden. Det er et interiørbilde av kirkerommet i Tautra-klosteret, men jeg la inn relieffbokstaver i to av veggene, som om de var frest inn veggplatene med en diger figurfres. På endeveggen la jeg inn signaturene til de som satt i borettslagsstyret.

Nummer to ble sendt ut via epost fra et firma i Trondheim tidligere denne uka, et firma som leverer tekstiler, gardiner og møbler til skoler, institusjoner og bedrifter. Denne julehilsnen skulle samtidig lansere firmaets splitter nye logo, som jeg designet tidligere i år. De dekorative "trærne" består rett og slett av logoen skråstilt og stablet opp til en trelignende fasong, og bildet av medarbeiderne ble photoshoppet inn i denne kunstige juleskogen. Firmaet ville at julehilsnen skulle oppfattes som utradisjonell, fresj og litt oppsiktsvekkende, og de var godt fornøyd med resultatet. De har også mottatt flere positive tilbakemeldinger. Det å lage julekortet tok en dag, inkludert fotograferingen av medarbeiderne.

Det nederste var mitt private kort i 2007. Motivet var et bilde fra en jazzkonsert inne i en fjellhall i et underjordisk kraftverk på Sørlandet, Kjerka kraftverk i Åseral (700 meter inn i fjellet). Bildet ble tatt på frihånd med et digitalt kompaktkamera, og det ble valgt ut både på grunn av farger, komposisjon og ikke minst fordi det var et av de få noenlunde skarpe bildene fra serien jeg tok i fjellhallen. Musikerne på scenen var bl.a bassisten Arild Andersen og sangeren Kirsten Bråten Berg, en bergtagende konsert i dobbelt betydning.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar