mandag 21. februar 2011

Innsovningstriks: Ikke tenk på ...

Å bestemme seg for og å tenke på at nå man sove fungerer sjelden veldig bra. Mange konsentrerer seg derfor hardt om å ikke tenke på at nå må de sovne. Da sovner de i hvert fall ikke. For hvis man bestemmer seg for å ikke tenke på et eller annet, så kan man være sikker på at det er nettopp dette man kommer til å tenke på.

For å ta et eksempel: Nå befaler jeg deg til å ikke tenke på en blå sjiraff!

Hva tenker du da på? Jo nettopp, en blå sjiraff. Uansett hvor mye du bestemmer for å ikke tenke på en blå sjiraff, like mye tenker du nettopp på en sånn blå sjiraff. Jeg er faktisk ganske sikker på at selv om en uke fra nå så vil den blå sjiraffen stadig dukke opp i tankene dine.

Den eneste måten å glemme sjiraffen ei stund er faktisk å tenke på noe helt annet. F.eks en oransj gorilla. Tenk på en oransj gorilla noen sekunder nå.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla.
En oransj gorilla. 
En oransj gorilla.
En oransj gorilla. 

Tenk etter, tenkte du nå på en blå sjiraff eller en grønn gorilla? Var den ikke grønn sa du? Men oransj? OK. Så nå tenkte du altså virkelig på noe annet enn den blå sjiraffen. Kanskje ikke hele tiden, men ganske lenge av gangen.

Og da er vi framme ved poenget mitt. For å få til å sovne trenger du noe annet å tenke på. Noe annet enn at "nå jeg sovne". Noe kjedelig som man kan bli søvnig av å tenke på. F.eks en uendelig rekke sauer som passerer en port (ikke tell dem, bare la de passere), en gruppe late, oransje gorillaer som sitter under trærne og lopper hverandre for lopper eller noen få blå sjiraffer som gresser i langsomme og elegante bevegelser.

Selv tenker jeg på alt og ingenting samtidig. Såpass sammensurret at jeg til slutt ikke enser hvor den ene tanken slutter og den neste begynner. Helst lar jeg tankene løses opp i små myke tankefragmenter, som i et slags tankekaleidoskop. Etterhvert blir denne tankegrøten like absurd som nattedrømmer ofte er. Etter et par minutter i slik fri tankeflyt helt uten mål og mening sovner jeg av kjedsommelighet. Hver gang.

1 kommentar :