søndag 27. februar 2011

Med Tigergutt på fanget

Mange fjesbokvenner har trodd at jeg eier en katt, for av og til skriver jeg i statusen min: "Jeg sitter her med Tigergutt på fanget." Men nei, min Tigergutt er ingen katt, det er en bærbar Mac, altså en sånn integrert og sammenbrettbar datamaskin med integrert batteri  som PC-folket kaller en laptop. Min nåværende Mac er en god gammel PowerBook G4 fra 2004, den fyllte sju år i forrige måned. Og som mange andre Mac-brukere har jeg altså gitt maskinen min et kallenavn. Den bruker operativsystemversjonen Mac OSX 10.4, det som Apple kalte Tiger. Jeg liker historiene om Ole Brumm og vennene hans, og kattedyret der er jo Tigergutt, eller Tigger som han kalles på originalspråket. Tigergutt har faktisk sin egen logo (bildet).

Andre Mac-brukere har som sagt sine egne kallenavn på datamaskinene sine, et av de beste jeg har hørt var oppkalt etter en figur i dukkefilmserien Fragglene, nemlig Onkel reisende Mac (det var selvsagt en bærbar maskin). Ellers har jeg også hørt om såpass fantasifulle navn som Per og Kari, dette var maskinene til et samboerpar som selvsagt selv het noe helt annet. Proffe Mac-brukere benytter kun det mer upersonlige Mac-en min. Men de bruker denne betegnelsen konsekvent der PC-brukere ville sagt datamaskinen, dataen, laptoppen eller PC-en.

I det siste har jeg begynt å se meg om etter en mulig arvtager til Tigergutt, en nyere bærbar Mac, som antagelig får navnet Leo eller Leogutt, oppkalt etter Mac-OS-et 10.5, Leopard. Det jeg er på jakt etter er en maks tre år gammel MacBook Pro, altså en brukt maskin. Det er selvsagt billigere enn en ny maskin, men likevel helt brukbart for oss som ikke driver med avansert videoredigering eller spiller tunge dataspill.

Applemaskiner flest har nemlig nesten uendelig holdbarhet. Min eldste fungerende Mac er Tigern, en hvit iBook G3 som kommer til å fylle ti år i august og som jeg kjøpte ny. Den står på døgnet rundt og er både min trofaste vekkeklokke og leilighetens trådløse skriverserver. Dessuten har Tigern en egen hobby som den holder på med på egenhånd når jeg verken skal vekkes eller vil skrive ut eller annet: Den analyserer datapakker fra SETI-programmet, Search for Extra-Terrestrial Intelligence.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar