lørdag 1. september 2012

Fiat 1. september

Blåbilen min. Jeg kjøpte den i Stavanger mens jeg bodde i Oslo og solgte den som vrak da jeg bodde på Sørlandet til en kar i Haugesund som hadde tenkt å sette den i stand igjen. Men den er visst borte nå, BL 72154 finnes bl.a ikke i EU-kontrollregisteret lengre. Synd, for den var ganske unik, med blått karosseri og blått interiør. Og med Bertone-merker foran og bak. Jeg fikk produsert egne Revolution-felger til den, men de solgte jeg ikke, de ligger på vent på bedre tider. Kanskje jeg får lyst på en 1. september igjen en vakker dag?

Biltypen Fiat X1/9 ble lansert i 1972 og ble bygget ved Bertone-fabrikken til 1989, de siste 7 årene ble den solgt som Bertone X1/9 (min 80-modell var to år for gammel for å være en Bertone, så Bertone-merkene i front og hekk var egentlig litt fake).

Jeg synes fortsatt X1/9 er en cool bil, rett som det er søker jeg på nettet etter coole videoer eller bilder av lekre eksemplarer. Den er liten, trang, bråkete, italiensk, linjelekker, full av coole detaljer, hvorav takløsningen er noe av det cooleste: Et lite og lett plastskall som det tar ca 25 sekunder å løsne fra frontruteramma og targabøylen, snu taket nitti grader og smette det inn under det fremre bagasjelokket. Inkludert å åpne og lukke alle nødvendige dører og lokk. Jeg fikk en kompis til å ta tiden, både å ta av taket og sette det på igjen tok hver gang 25 sekunder pluss/minus et par sekunder.

Det fremre bagasjelokket? Det var to bagasjelokk på den, ett i hver ende av bilen. Motoren lå bak forsetene, det var kun forseter i bilen. Motorlokket var en svart gjennomhullet platebit mellom bakruta og det bakre bagasjelokket.

Og så hadde X1/9 lukelykter i fronten, eller vippelykter som noen kaller dem. Ypperlige til å blunke til damene med. Jeg har gjort det noen ganger og kun fått smil og vink tilbake. Jeg vokste opp på 70-tallet og da hadde de fleste coole bilene slike blunkelykter. Lamborghini. Ferrari. Matra. Lancia Stratos. Fiat X1/9. Pluss flere. De cooleste. X1/9 var én av de coole bilene med blunkelykter. Nå er denne typen lykter forbudt, nå skal lykter sitte fast. Urørlige. Ingen blunking i trafikken, takk!

Så det var mange luker/lokk på en X1/9. 2 bagasjelokk, 2 lukelykter, 2 dører, 1 avtagbart tak og 1 motorlokk. Alt i alt 8 luker. Teller man med tanklokket er man oppe i 9. Det er akkurat passe for en X1/9, ikke sant?

På italiensk ble den "Icsunonove" (ics-uno-nove). Racingbilfirmaet Dallara fikk Bertone til å designe en skjermbreddet versjon med plastkarosseri. Lav vekt. Racingunderstell. Med en råtrimmet motor på rundt 200 fyrrige italienske hingster gikk Dallara Icsunonove styggfort. Sjekk ut diverse videoer på YouTube, den lille midtmotorbilen biter seg fast i underlaget og ligger skinnflatt i svingene. Og hyler oppover smale og svingete bakkeløpløyper i høyt turtall.

Det har blitt sagt at hvis datidens Fiater hadde vært like gode som motorene, så hadde Fiat vært verdens beste biler. Men karosseriene var ofte lett rustangrepet allerede da bilene forlot fabrikken. Og elanlegget hadde som oftest altfor tynne ledninger til de store strømbrukerne som lykter og denslags. Noe som ga svakt lys og ledninger som smeltet før sikringene.

Så hvis jeg finner en fin, rustfri X1/9 en vakker dag, så skal den først rustbehandles etter alle kunstens regler. Deretter må jeg få broderen med på en oppgradering av ledningene til lyktene og denslags. Og så skal jeg montere mine spesialproduserte Revolutionfelger på den. De ventet jeg på i 12 uker etter at jeg bestilte de, bl.a fordi produsenten tok sommerferie og fordi de flyttet til nye lokaler etter sommerferien. Så hele den første sommeren kjørte blåbilen min på noen fæle felger som stod på bilen da jeg kjøpte den. Med relativt utslitte dekk, for spesialfelgene mine hadde en annen størrelse. Denne gangen ligger felgene klare til å monteres på med én gang.

5 kommentarer :

  1. Hei Svein :-)

    Nå er jeg på besøk igjen.
    Vel jeg er ikke helt sikker på det, men jeg tror jeg leste ett blogginnlegg og la igjen en kommentar for ca 3-4år siden kanskje.
    Husker jeg var imponert over skrivingen og argumentene, men kanskje var det ikke deg?
    Jeg tror det var i forbindelse med religion. (Skal prøve å finne innlegget)

    Nå var det i utgangspunktet blogginnlegget og felgene dine som trigget lysten til å svare denne gangen, så falt plutselig mange andre biter på plass.
    For nå syns jeg å huske å ha sett navnet ditt i forbindelse med NSK også.
    Og tar jeg ikke feil så har jeg muligens prøvd å kontakte deg tidligere på telefon ang X19 klubben.

    Uansett så satte jeg pris på innlegget ditt. Du skriver bra og har helt klart en passion for X19.
    Nå har det seg slik at jeg har 2 stykk Fiat X19.
    En 1974 Dallara replica som står i California, skal etter planen leveres til shipping denne uken. Ankomst Oslo ca slutten av November.
    Også har jeg en 1978 som jeg importerte nå i sommer med Uno Turbo motor og 140HK.

    Du kan kanskje overtale meg til å selge den ene X'n neste år? Eller overtale meg til å kjøpe felgene dine. (Jeg er lett påvirkelig så det blir lett match ;)
    Uansett så vil jeg gjerne etter å ha lest bloggen din tilby meg å låne deg en Fiat X19 for 1 dag eller 2. Så du kan få gjenoppleve hvor moro de er å kjøre.
    Jeg bor ikke langt fra Gardermoen så jeg kan hente deg med X'n eller dagligbilen vist du har med dama, så kjører jeg deg tilbake til flyplassen når du skal hjem til Trondheim.
    Bedre "lånebil" avtale en dette får du ikke ;-) Men Uno X'n skal straks inn til hel lakkering og alt interiøret skal erstattes med nytt så den er nok ikke klar før til neste sommer.

    Ta kontakt så sender jeg deg noen bilder av X'ne mine eller for "lånebil" avtalen om du ønsker det.
    torePUNKTUMaasATgetmailDOTno

    Livet er best når du deler med andre :-)

    Mvh

    Tore

    SvarSlett
  2. Hei Tore!
    Javisst, jeg har vært NSK-medlem i flere år, hvorav noen år som grunnlegger av NSK Sørlandet, og dessuten som registerfører for X1/9-registeret. Pluss at det var jeg som laget NSKs første kjøp- og salgside på nettet. Dagens markedsside er en fortsettelse av den. Og så er det faktisk også undertegnede som har designet dagens NSK-sider. Og det var jeg som designet forløperen også. Så joda, meg har du nok truffet på tidligere hvis du er involvert i NSK.

    Religion kan jeg nok også ha skrevet om, jeg er ateist og opptatt av vitenskap. Og dermed kritisk til religionens "evige sannheter".

    Jeg er sjelden i Gardemoområdet, men man skal aldri si aldri. Nå har jeg jo en god grunn til å reise dit, ikke bare tvers gjennom området.

    SvarSlett
  3. Hei Svein. Jeg gikk rett inn på NSK etter jeg skrev kommentaren i sted, så jeg er oppdatert nå om bakgrunnen din i NSK.
    Jeg meldte meg inn i NSK da jeg hadde en X på hånden i USA for ca 4år siden. Prosjektet ble ikke som jeg ønsket så jeg endte opp med å selge bilen til X19 spesialisten "Midwest-Bayles" i Ohio. Så jeg fikk aldri gjort noe ut av medlemskapet i NSK. Nå er det selvsagt aktuelt igjen :-)
    Jeg ser at du også skriver i forumet der så jeg skal slenge inn en post med noen bilder når jeg har Uno X'n lakkert og Dallara'n levert på kaia.

    Om det var du som var skribenten vet jeg ikke, men jeg synes å huske at blogg skriver sa han hadde studert i midtøsten?
    Vel uansett om det var deg eller ikke. Du er helt klart av samme kaliber som han jeg tenkte på.

    For å si det sånn.
    Om jeg ble gitt valget å ta med meg 1 person til en øde øy, så ville du vært en sterk kandidat etter Richard Dawkins.

    Du har uansett, om mulig, en Fiat X19 til disposisjon om du lander på Gardremoen neste sommer.

    Mvh

    Tore

    SvarSlett
  4. Da var det nok en annen. Jeg har aldri vært i Midt-Østen, langt mindre studert der.

    SvarSlett
  5. Da var det nok en annen ja. Uansett, takk for det fine X19 innlegget.

    SvarSlett